Paavikunnan tarkoitus 4/4

"Jeesuksen todistus on profetian henki" Ilm.19:10. Profetian henki ilmeni Jumalan herättämässä adventtiliikkeessä sisar Ellenin välityksellä hänen kirjoituksissaan. Kuinka ajankohtainen ja tarkka onkaan kuvaus paavikunnasta ja sen tarkoitusperistä, joita Kristuksen sanansaattaja tuo kirjassaan päivänvaloon voidaksemme valita totuuden valheen sijasta.

Sattuvan esimerkin roomalaisen kirkon menettelystä niitä kohtaan, jotka eivät olleet yhtä mieltä sen kanssa, löydämme sen pitkässä ja verisessä vainossa valdenseja kohtaan, joista muutamat noudattivat sabattia. Muitakin kiusattiin yhtäläisellä tavalla sabattikäskyn noudattamisen tähden. Erittäinkin on etiopialaisten ja abessinialaisten seurakuntien historialla suuri merkitys. Pimeänä tietämättömyyden aikakautena katosivat nuo Keski-Afrikan kristityt näkyvistä ja joutuessaan unohduksiin maailmalta he nauttivat uskonnonvapautta useiden vuosisatojen kuluessa. Mutta lopuksi sai Rooma tiedon niiden olemassaolosta, ja se vietteli Abessinian keisarin tunnustamaan paavin Kristuksen sijaiseksi. Sen jäljestä seurasi muitakin myönnytyksiä, ja eräs määräys annettiin, jossa sabatin viettäminen kiellettiin ankarilla rangaistuksilla. Mutta paavillinen hirmuvalta tuli heti niin sietämättömäksi ikeeksi, että abessinialaiset päättivät vapautua siitä, ja hirmuisen taistelun jälkeen karkotettiin paavilaiset valtakunnasta ja vanha usko asetettiin entiselleen. Seurakunnat riemuitsivat vapaudestansa, eivätkä ne milloinkaan unohtaneet sitä läksyä, minkä olivat oppineet Rooman petollisuuden, sen opinraivon ja sortovallan suhteen. He olivat tyytyväisiä jäädessään erillään olevaan valtakuntaan ja siitä, että saivat olla tuntemattomina muun kristikunnan puolelta.

Afrikan seurakunnat viettivät sabattia samalla tavalla, kuin paavillinen kirkko vietti sitä ennen täydellistä lankeemustansa. Pyhittäessään seitsemännen päivän kuuliaisuudessa Jumalan käskyille luopuivat he myöskin sunnuntaityöstä mukautuaksensa kirkon tapojen mukaan. Kun Rooman kirkko sai ylivallan haltuunsa, polki se Jumalan sabatin korottaaksensa omaansa; mutta Afrikan seurakunnat, jotka olivat ikään kuin kätkettyinä lähes tuhannen vuotta, eivät ottaneet osaa tähän luopumiseen. Mutta kun he joutuivat Rooman vallan alle, pakotettiin heidät syrjäyttämään oikea sabatti ja korottamaan sen sijaan väärää; niin pian kuin he saivat takaisin itsenäisyytensä, alkoivat he kuitenkin taas totella neljättä käskyä.

Nämä muinaisajan todistukset osoittavat selvästi, miten vihamielinen Rooma oli ollut todellista sabattia ja sen puolustajia vastaan sekä mitä keinoja se on käyttänyt kunnioittaakseen sitä, jonka se itse on käytäntöön asettanut. Jumalan sana opettaa, että paavilaiset ja protestantit tulevat uudistamaan näitä kuvia, kun he liittyvät yhteen korottaaksensa sunnuntaita.

Ilmestyskirjan 13. luvussa esitetty ennustus ilmoittaa, että se valta, jota kaksisarvinen karitsan näköinen peto kuvaa, saattaa maan ja sen asukkaat palvelemaan paavikuntaa, jota tässä esitetään leopardin näköisen pedon vertauskuvan kautta. Kaksisarvinen peto on myös yllyttävä ”maan päällä asuvaisia tekemään kuvan pedolle”, ja se on sen lisäksi vielä saattava ”kaikki pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa”. Ilm.13:11–16. Me olemme näyttäneet, että Yhdysvallat on se valta, jota kaksisarvinen, karitsan näköinen peto kuvaa, ja että tämä ennustus on tuleva täytetyksi, kun Yhdysvallat vahvistavat sunnuntain viettämistä koskevan lain, jota Rooma pitää ylivaltansa tunnusmerkkinä. Mutta tässä paavikunnan suosimisessa eivät Yhdysvallat jää yksinänsä. Rooman vaikutus niihin maihin, jotka kerran tunnustivat sen vallan, ei ole vieläkään mitätön; ja profeetan ennustus ilmoittaa Rooman vallan tulevan entiselleen asetetuksi: ”Ja minä näin yhden sen päistä olevan niin kuin kuoliaaksi haavoitetun, ja sen kuolinhaava parantui, ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.” Ilm.13:3. Kuolettava haava viittaa siihen aikaan, kun paavi erotettiin virasta vuonna 1798. Vielä sanoo profeetta: ”Sen kuolinhaava parantui, ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.” Paavali sanoo selvästi, että synnin ihminen on elävä Kristuksen tulemiseen saakka; 2.Tess.2:8. Hän on jatkava petollista työtään armonajan loppuun asti, ja Ilmestyskirjassa puhutaan edelleen paavinvallasta: ”Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole maailman perustamisesta asti kirjoitettu teurastetun karitsan elämän kirjaan.” Ilm.13:8. Sekä vanhassa että uudessa maailmassa on paavikunta saavuttava suosiota sen kunnioituksen kautta, jota sille osoitetaan sunnuntain asettamisen tähden, mikä yksinomaan perustuu roomalaiskatolisen kirkon valtaan. 

Enemmän kuin puolen (nyt puolentoista, RK:n huomautus) vuosisadan aikana ovat ne, jotka Yhdysvalloissa ovat tarkastaneet ennustuksia, esittäneet tätä maailmalle. Ja niistä tapauksista, jotka nyt tapahtuvat, nähdään tämän ennustuksen nopeasti lähestyvän täyttymystänsä. Protestanttiset johtajat esittävät saman väitteen sunnuntain viettämisen jumalallisesta arvosta, ja heillä on sama Raamatun todistusten puute, kuin paavilaisilla johtajilla kyhäillessään ihmehistorioita, jotka astuivat Jumalan käskyjen tilalle. Se väite, että Jumalan rangaistukset kohtaisivat ihmisiä, jotka rikkovat sunnuntaisabatin, on uudistuva; ja jo aletaankin sitä panna toimeen. Liike sunnuntain viettämisen vahvistamiseksi kasvaa nopeasti voimassa ja laajuudessa.

Roomalainen kirkko on ihmeellisen terävämielinen ja petollinen, se voi edeltäpäin nähdä, mitä on tapahtuva, se odottaa aikaansa nähdessään, että protestanttiset kirkkokunnat osoittavat sille suosiota hyväksymällä väärän sabatin sekä, että he valmistautuvat vahvistamaan sitä samojen välikappaleiden kautta, joita se itse on käyttänyt menneinä aikoina. Ne, jotka hylkäävät totuuden valon, tulevat vielä kerran etsimään apua siltä vallalta, joka väittää olevansa erehtymätön, korottaakseen sen määräyksen, minkä se on pannut käytäntöön. On helppo ymmärtää, miten valmiina se on tulemaan protestanteille avuksi tässä työssä. Ja kuka ymmärtää paremmin kuin paavillinen kirkko, mitenkä niitä on kohdeltava, jotka ovat tottelemattomia kirkkoa kohtaan?

Rooman kirkko kaikkine haaroineen kaikkialla maailmassa muodostaa suunnattoman suuren yhdistyksen, joka on paavin istuimen johdatuksen alaisena ja määrätty palvelemaan Rooman etuja. Kirkon miljoonat rippivieraat yli koko maailman ovat opetetut katsomaan itsensä velvoitetuiksi kuuliaisuuteen paavia kohtaan. Mikä kansa tai hallitus siihen kuuluukaan, niin täytyy sen katsoa kirkon valtaa kaikkia muita korkeammaksi. Vaikka heidän täytyy vannoa valtiolle uskollisuutta ja kuuliaisuutta, niin on kuitenkin ulkopuolella sitä ja ennen kaikkia muita kuuliaisuus Roomaa kohtaan, joka vapauttaa heidät kaikista lupauksista, jotka ovat ristiriidassa kirkon etujen kanssa.

Historia todistaa Rooman taktiikasta ja peräytymättömistä kokeista sen yrittäessä tunkeutua kansakuntien hallintoihin, ja sitten kuin se on onnistunut siinä, koettaa se edistää omia suunnitelmiaan, vaikkapa se senkautta hävittää ruhtinaita ja kansoja. Paavi Innocentius III pakotti vuonna 1204 Pietari II, Aragonian kuninkaan, vannomaan seuraavan harvinaisen valan: ”Minä Pietari, aragonialaisten kuningas, vakuutan ja lupaan yhä edelleen olevani uskollinen ja kuuliainen herralleni paavi Innocentuikselle, sekä hänen paavillisille jälkeläisilleen ja roomalaiselle kirkolle, sekä myös pitää alamaisiani kuuliaisina hänelle, puolustaa roomalaiskatolilaista oppia ja vainota kaikkea harhaoppista jumalattomuutta.” Tämä on sopusoinnussa sen väitteen kanssa, että ”hänellä on laillinen oikeus syöstä keisareita valtaistuimelta” ja että hän ”voi julistaa tuomion, joka vastustaa kansojen oikeutta ja sekä Jumalan että ihmisten lakeja.” 

Tulee muistaa katolisen kirkon kerskailua, ettei se koskaan muutu. Ne periaatteet, joiden kautta Gregorius VII ja Innocentius III tulivat kuuluisiksi, ovat vielä sen periaatteina, ja jos sillä vain olisi voimaa, sovittaisi se nyt niitä yhtä suurella pontevuudella kuin kuluneina vuosisatoina. Protestanteilla ei ole vähintäkään aavistusta siitä, mitä he tekevät suostuessaan ottamaan Roomalta apua yrityksessään koroittaa sunnuntaita. Pyrkiessään saavuttamaan päämääränsä työskentelee Rooma valtansa takaisin saavuttamista varten, se tahtoo taas ruveta hallitsemaan maan kansakuntia. Jos kerran Yhdysvalloissa hyväksyttäisiin se periaate, että kirkko voi käyttää tai tarkastaa valtiota, että uskonnolliset menot ja säädökset voidaan vahvistaa maallisten lakien kautta – lyhyesti, että kirkko ja valtio voivat hallita omaatuntoa, niin sillä olisikin Rooman voitto tässä maassa turvattu.

Jumalan sana on varoittanut meitä lähestyvästä vaarasta. Jos tästä varoituksesta ei oteta vaaria, on protestanttinen maailma vihdoinkin oppiva huomaamaan, mitä Rooman todelliset aikeet ovat, mutta ei ennen kuin vasta sitten, kun vaaran välttäminen on liian myöhäistä. Roomalaisen kirkon valta kasvaa hiljaisuudessa. Sen opeilla on suuri vaikutus lakia säätävissä kokouksissa, kirkkokuntain keskuudessa ja ihmisten sydänten yli. Se rakentaa korkeita ja mahtavia rakennuksiaan, joiden salaisissa kammioissa se uudistaa entiset vainonsa. Huomaamatta ja ilman vähintäkään epäilystä vahvistaa se voimiansa edistääkseen omia aikeitansa, ajan tultua sille soveliaaksi lyödä ratkaisevan iskunsa. Se haluaa ennen kaikkea edullista tilaisuutta, ja tätä valmistetaankin sille, ja me saamme pian nähdä ja tuntea, mikä roomalaisten tarkoitusperä on. Jokainen, joka tahtoo uskoa ja totella Jumalan sanaa, on silloin joutuva häväistyksen ja vainon alaiseksi.

Tähän loppui luku "Paavikunnan tarkoitus" kirjasta Suuri taistelu Kristuksen ja Saatanan välillä. 

Lukemasi ennustus on juuri toteutumassa

Lukemasi sanat ovat todellinen kuvaus Rooman kirkosta, sen olemuksesta ja aikeista, sillä ne sanat ovat Kristuksen Hengen johdatuksesta syntyneet. Ilmestyskirjan pedon, eli paavinvallan merkkiä, sunnuntailakia, valmistellaan parhaillaan ja sopivana aikana maallisena ja hengellisenä lakina se astuu voimaan, ensin Amerikassa ja pian sen jälkeen Euroopassa ja koko maailmassa. Katso Ilm.13. luku. Vaikka miltei kaikki ihmiset tulevat kumartamaan paavinvaltaa ja siihen yhtynyttä langennutta protestanttisuutta, noudattamalla sen aikaansaamia lakeja Jumalan käskyjen sijasta, on Yehovah’lla kuitenkin jäännösseurakunta, Filadelfia, Ilm.3:7., joka pitää Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon, Ilm.14:12.

Niin kuin huomaat, nyt on viimeinen aika turvata Jeesukseen Kristukseen. Anna itsesi kokonaan Hänelle, joka on kuollut puolestasi ja sovittanut syntisi ristinkuolemallaan. Hänen Golgatalla vuotanut verensä on täysin voimallinen puhdistamaan sinut kaikista synneistäsi. Saat Hänen Henkensä voiman elää synnitöntä elämää niin kuin Hän eli. Valitse elämä Kristuksessa, Hän on voittanut Saatanan vallan myös sinussa, mikäli päätät valita Jeesuksen vapahtajaksesi. Valinta on sinun. Luonnostamme olemme kaikki syntisiä ja Ilman Kristusta kadotukseen tuomittuja Saatanan orjia. Valitse se, minkä tiedät oikeaksi, hylkää se minkä tiedät vääräksi, silloin sinussa vallitsee Kristuksen Henki, joka on Kristus itse.

Raamattu on Jumalan sanaa ja mittapuu, jonka mukaan meidät tuomitaan. Jumalan ainosyntyinen Poika tuli tekemään tyhjiksi Perkeleen teot meissä, 1.Joh.3:8. Jeesus tuli palauttamaan meidät Isänsä lapsiksi, siihen synnittömyyden tilaan, missä Aadam ja Eeva elivät onnellisina paratiisissa ennen syntiin lankeemustaan.

Päästäksemme iäiseen elämään Jumalan, Pojan ja pyhien enkeleiden seurassa, meidän tulee syntyä uudesti ylhäältä, uskossa ottaa vastaan evankeliumi juuri sellaisena, kuin se Jumalan sanassa meille tarjotaan. Jeesus on Isässään Jumalassaan voimallinen viemään hyvän työnsä päätökseen myös sinussa. Hänen ansioihinsa turvaten olet voittava syntisen elämäsi ja Saatanan kiusaukset. Meidän tulee uskon kautta kuolla itsellemme ja elää Jumalallemme. ”Joka voittaa, hänet näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänen nimensä Isäni edessä ja Hänen enkeliensä edessä” Ilm.3:5. Aamen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Otsikko 1 Pelastuskokemukseni