Paavikunnan tarkoitus 3/4
Jeesuksen Kristuksen todistus jatkuu paavinvallasta, joka on Ilm.13:3 peto, se jonka kuolinhaava parani.
Jos protestantit Jumalaa rukoillen tutkisivat Raamattua, niin oppisivat he ymmärtämään paavikunnan todellista luonnetta, inhoamaan ja välttämään sitä; mutta useat luulevat itsensä niin viisaiksi, etteivät he tunne mitään tarvetta nöyrästi etsiäkseen Jumalaa, jotta Hän johdattaisi heitä kaikkeen totuuteen. Vaikka he ylpeilevät valistuksestansa, ovat he kuitenkin taitamattomia Raamatun ja Jumalan voiman tuntemisessa. Heillä täytyy olla jotakin, jolla he voivat tyydyttää omaatuntoaan; ja he etsivät sitä, joka on vähimmän hengellistä ja nöyryyttävää. He tahtovat unhottaa Jumalan, mutta samalla kertaa haluavat he kuitenkin tulla pidetyiksi sellaisina, jotka pitävät Hänet muistissansa. Paavikunta on varsin sopiva tyydyttämään kaikkia näitä tarpeita. Se on sovellutettu kahdenlaatuisia ihmisiä varten, joihin kuuluu melkein koko maailma – nimittäin niitä varten, jotka haluavat tulla pelastetuiksi omien töittensä kautta, ja niitä varten, jotka tahtovat tulla pelastetuiksi synneissänsä. Juuri tässä löytyykin sen suuren vallan salainen lähde.
On nähty, että se aika, jolloin vallitsi
suuri hengellinen pimeys, oli suotuisa paavin opin menestykselle, ja vielä on
näytettävä toteen, että suuren valistuksen aika on yhtä suotuisa sen
edistymiselle. Menneinä aikoina, jolloin ihmiset olivat vieraita Jumalan sanaan
nähden, eikä heillä ollut totuuden tietoa, sidottiin heidän silmänsä, ja
tuhannet joutuivat paulaan näkemättä sitä verkkoa, joka oli heidän jalkainsa
eteen asetettu. Tässä sukukunnassa löytyy useita, joiden silmiä inhimilliset
mietelmät ovat häikäisseet, ”se viisaus, jota väärin viisaudeksi nimitetään”; he
eivät näe paulaa ja sen tähden menevät he siihen yhtä helposti, kuin jos heidän
silmänsä olisivat peitetyt. Jumalan tarkoituksena oli, että ihmisen tiedolliset
voimat katsottaisiin Luojan lahjaksi ja käytettäisiin totuuden ja vanhurskauden
palvelukseen; mutta kun ylpeys ja kunnianhimo elpyvät ja ihmiset kohottavat
omat teoriansa Jumalan sanan yläpuolelle, voi valistus saada aikaan suurempaa
vahinkoa kuin tietämättömyys. Siten on tuo väärä tiede, joka hävittää uskon
Raamattuun, yhdeksännellätoista vuosisadalla osoittautuva yhtä tehokkaaksi
valmistamaan tietä paavikunnalle miellyttävine juhlamenoineen, kuin tiedon puute
oli valmis avaamaan tien sen korotukselle pimeänä aikakautena.
Niissä ponnistuksissa, joita nyt tehdään
Yhdysvalloissa, kirkon laitosten ja menojen vakaannuttamiseksi valtion avulla,
seuraavat protestantit paavilaisten jälkiä. Niin, vieläpä enemmänkin, he
avaavat oven katolisuudelle, niin että se protestanttisessa Amerikassa voi
voittaa ylivallan, minkä se vanhassa maailmassa on kadottanut. Ja se seikka,
mikä antaa tälle liikkeelle suuremman merkityksen, on tuo sunnuntain pyhänä
pitämisen aika – tapa, joka sai alkunsa Roomasta ja jota paavilaiset pitävät
kirkon vallan merkkinä. Se on paavikunnan henki – maailman menojen
noudattaminen ja suuremman kunnioituksen osoittaminen inhimillisille
perimätiedoille kuin Jumalan käskyille – joka tunkeutuu protestanttisiin
seurakuntiin ja saattaa heidät pyhittämään sunnuntaita, niin kuin paavikuntakin
ennen heitä on tehnyt.
Lukijan, joka tahtoo oppia tuntemaan, mitä
apukeinoja tultaisiin käyttämään lähestyvässä taistelussa, tarvitsee vain
tarkastaa historiaa nähdäkseen, mitä keinoja Rooma menneinä aikoina on
käyttänyt samaa tarkoitusta varten. Jos hän haluaa tietää, mitenkä protestantit
ja katolilaiset yhteisesti tulevat kohtelemaan niitä, jotka hylkäävät heidän
uskonkappaleensa, niin tulee hänen ainoastaan huomata, mitä henkeä Rooma on
käyttänyt taistelussa Herran sabattia ja sen puolustajia vastaan.
Kuninkaalliset määräykset, yleiset
kirkolliskokoukset ja kirkon säädökset, joita maallinen valta on tukenut,
olivat ne portaat, joita myöten pakanallinen juhlapäivä saavutti etevän sijan kristillisessä
maailmassa. Ensimmäinen yleinen toimenpide sunnuntain viettämisen
vahvistamiseksi oli se laki, jonka Konstantinus Suuri julisti vuonna 321 jKr.
Tämä laki määräsi, että kaupunkien väestön pitäisi levätä ”auringon kunnioitettavana
päivänä”, mutta myönsi maalla asuville luvan vapaasti työskennellä
maanviljelyksessänsä. Vaikka tämä laki todellisuudessa oli pakanallinen laki,
pani keisari kuitenkin sen käytäntöön ruvettuaan kristinuskoon.
Kun tämä keisarillinen laki ei näyttänyt
kyllin Jumalan arvoa ja valtaa vastaavaksi, esitti Eusebius, eräs piispa, joka
etsi ruhtinasten suosiota ja joka oli Konstantinuksen sydämellinen ystävä ja
imartelija, sen väitteen, että Kristus oli muuttanut sabatin sunnuntaiksi. Ei
ainoatakaan todistusta Raamatusta esitetty tämän uuden opin puolustukseksi. Eusebius
tunnustaa tietämättään sen määräyksen sekä viittaa muutoksen todellisiin
alkuunpanijoihin. ”Kaikki”, sanoo hän, ”mitä ihmiset ovat velvoitetut sabattina
tekemään, olemme me muuttaneet Herran päivälle”. Mutta vaikka todistukset
sunnuntaisabatin suhteen olivat niin perusteettomat, olivat ne kuitenkin omiaan
rohkaisemaan ihmisiä polkemaan Herran sabatin jalkojensa alle. Kaikki, jotka
tahtoivat voittaa maailman kunniaa, hyväksyivät kansan suosiossa olevan
juhlapäivän.
Sitten kuin paavikunta oli tullut
vahvistetuksi, jatkoi se sunnuntain korottamista. Kansa vielä jonkun aikaa
toimitti sunnuntaina maanviljelystöitä, silloin kuin se ei ollut läsnä jumalanpalveluksessa,
ja seitsemättä päivää pidettiin edelleenkin sabattina. (Keskiviikko todistaa
yhä, mikä päivä on oikea Herran sapatti, 2.Moos.20:8–11. Jumalaton muutos
kalenterissamme tehtiin vuoden 1973 alussa, RK:n huomautus). Mutta toimeenpantu
muutos edistyi varmasti ja vakavasti. Niitä, jotka olivat hengellisissä
viroissa, kiellettiin tuomitsemasta mitään yhteiskuntaa koskevia asioita
sunnuntaina. Pian sen jälkeen käskettiin kaiken säätyiset henkilöt lakkaamaan
sunnuntaina tavallisesta työstään, ja niitä, jotka rikkoivat tämän käskyn,
rangaistiin sakoilla, jos he olivat vapaita kansalaisia, mutta palvelijain
täytyi kärsiä raipparangaistusta. Myöhemmin säädettiin, että rikkaat oli
rangaistava puolen omaisuutensa menettämisellä; ja vihdoin, jos he
osoittautuivat uppiniskaisiksi, oli tehtävä heidät orjiksi. Alemmat
kansankerrokset oli karkotettava maanpakoon koko elämänsä ajaksi.
Sitten käski paavi, että seurakuntain
pappien oli nuhdeltava niitä, jotka tekivät työtä sunnuntaisin, sekä kehotettava
heitä käymään kirkossa ja rukoilemaan, eikä tuottamaan suurempaa onnettomuutta
itselleen ja naapureilleen. Eräässä kirkolliskokouksessa esitettiin väite, jota
protestantit myöhemmin ovat hyvin paljon käyttäneet, että kun muutamiin
henkilöihin iski salama, heidän työskennellessään sunnuntaina, niin täytyi
tämän päivän muka siitä syystä olla sabatin. ”On silminnähtävää”, sanoivat
prelaatit, ”kuinka suurta mielipahaa Jumala osoitti siitä, että tämä päivä
syrjäytettiin”. Sitten vedottiin pappeihin, kuninkaihin ja ruhtinaihin ja
kaikkiin vilpittömiin henkilöihin, ”että he suurimmalla ahkeruudella ja
huolella kunnioittaisivat tätä päivää, niin kuin sitä piti kunnioitettaman, ja
että sitä kristikunnan kunniaksi tulevaisuudessa vietettäisiin vakavammalla
tavalla”.
Kun kirkolliskokouksien päätökset
osoittautuivat riittämättömiksi, rukoiltiin maalliselta vallalta apua
määräyksien antamiseen, joka herättäisi kansassa pelkoa ja pakottaisi sen
luopumaan sunnuntaityöstään. Eräässä pappien kokouksessa, joka pidettiin
Roomassa, vahvistettiin kaikki ennen hyväksytyt päätökset suuremmalla voimalla
ja juhlallisuudella. Ne kirjoitettiin myös kirkkolakiin, ja maalliset virastot
vahvistivat ne melkein kaikkialla kristikunnassa.
Kuitenkin herätti Raamatun todistusten
puute sunnuntain viettämisen suhteen paljon neuvottomuutta. Kansa epäili
opettajiensa oikeutta syrjäyttäessään Jehovan varman ilmoituksen: ”Seitsemäs
päivä on Herran sinun Jumalasi sabatti”, auringon päivän kunnioittamisen
asemesta. Korvatessaan Raamatun todistusten puutetta oli muihin apukeinoihin tarttuminen
välttämätöntä. Eräs sunnuntain innokas puolustaja, joka kahdennentoista
vuosisadan lopussa kävi Englannin seurakunnissa, kohtasi vastustusta
vilpittömien totuuden todistajien puolelta; hänen puuhansa olivat niin
hedelmättömiä, että hän joksikin aikaa jätti maan miettien, minkä keinon hän
keksisi oppiensa toteuttamiseksi. Takaisin palattuaan olikin hän varustettu
näillä keinoilla, ja myöhemmän vaikutuksensa aikana edistyi hän paremmin. Hän
vei nimittäin erään asiakirjan mukanaan, jonka hän ilmoitti saaneensa itse
Jumalalta, ja se sisälsi tuon tarpeellisen määräyksen sunnuntain viettämisestä
sekä kauheita uhkauksia, jotka olivat aiotut herättämään pelkoa
tottelemattomissa. Tämä niin arvokas asiakirja – joka oli yhtä väärä kuin se
määräys, minkä vahvistamiseksi se oli laadittu, sanottiin pudonneen taivaasta
ja löydetyn Jerusalemista pyhän Simonin Golgatalla sijaitsevalta alttarilta. Mutta
paavin palatsi Roomassa oli todellisuudessa se lähde, josta se sai alkunsa.
Roomalainen papisto on kaikkina aikoina pitänyt petoksia ja väärennyksiä
kirkkovallan ja edistyksen hyväksi oikeudenmukaisina.
Tämä asiakirja kielsi työn yhdeksännestä tunnista alkaen eli kello kolmesta lauantaina jälkeen puolen päivän auringonnousuun maanantaiaamuna; ja selitettiin, että sen todistusvoima oli tullut vahvistetuksi useilla ihmeillä. Niinpä esim. kerrottiin, että henkilöitä, jotka olivat tehneet työtä yli määrätyn ajan, kohtasi halvaus. Eräs mylläri, joka koetti jauhaa viljaansa, näki jauhojen sijasta verivirran pulppuavan esiin, ja myllyn rattaat pysyivät paikoillaan, vaikka suuri vesimäärä virtasi niihin. Eräs vaimo, joka paistoi leipää, huomasi leivät vain raa’aksi taikinaksi ottaessaan ne pois uunista, vaikka uuni oli ollut hyvin kuuma. Muuan vaimo taas, jolla oli taikina valmiina yhdeksännellä tunnilla leipomista varten, mutta päätti kuitenkin jättää leipomisensa maanantaihin, huomasi seuraavana päivänä taikinan muuttuneen jumalallisen voiman kautta leiviksi. Muuan mies, joka leipoi leipää lauantaina yhdeksännen tunnin jälkeen, havaitsi sitä vastoin leipää seuraavana aamuna taittaessaan verta vuotavan siitä. Sellaisten luonnottomien ja taikauskoisten keksintöjen kautta koettivat sunnuntain puolustajat vahvistaa päivän pyhyyttä.
Sekä Skotlannissa että Englannissa hankittiin sunnuntaille suurempaa kunnioitusta yhdistämällä siihen osa vanhasta sabatista. Mutta se aika, jota vaadittiin pyhänä pidettäväksi, oli hyvin erilainen. Skotlannin kuninkaan käsky määräsi, että lauantaita oli pidettävä pyhänä kello 12:sta alkaen päivällä, eikä kukaan siitä ajasta maanantaiaamuun saisi puuhailla maallisissa toimissa.
Mutta kaikista puuhistansa huolimatta sunnuntain pyhittämisen vahvistamiseksi, tunnustivat paavilaisetkin julkisesti, että sabatti perustui jumalalliseen auktoriteettiin ja että se laitos, jonka he asettivat sen sijaan, perustui vain inhimilliseen valtaan. Seitsemännellätoista vuosisadalla julkaisi katolinen kirkolliskokous julkisesti: ”Kaikki kristityt muistakoot, että Jumala pyhitti seitsemännen päivän, eikä sitä ole ainoastaan juutalaiset hyväksyneet ja viettäneet pyhänä, vaan kaikki muut, jotka sanovat palvelevansa Jumalaa; vaikka me kristityt olemme muuttaneet heidän sabattinsa Herran päiväksi.” Ne, jotka koettivat muuttaa Jumalan lakia, eivät olleet tietämättömiä sen työn laadusta, johonka he ryhtyivät, vaan he koettivat tahallaan koroittaa itsensä Jumalan yli.
