Paavikunnan tarkoitus 1/4
Rakas lukija, Jeesus tulee pian hakemaan pelastettunsa
taivaskotiin Uuteen Jerusalemiin. Vielä on armonovi avoinna. Vielä
Jumalan Poika suorittaa Ylipappinamme palvelustointaan Jumalansa ja meidän Jumalamme Yehovah'n valtaistuimen edessä taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimmässä (Hepr.8:1,2). Sen
tähden meillä on vielä mahdollisuus katua syntejämme ja tehdä totinen parannus
ja uskossa Kristukseen tulla Jumalan lapsiksi. Kun Jeesus saapuu omassa, Isänsä
ja enkeliensä kirkkaudessa, Hänellä on uskollisilleen palkka mukanaan.
Nyt elämme tutkivan tuomion aikaa. Ennen Ihmisen Pojan julkista tuloa meitä kaikkia elossa olevia koetellaan, olemmeko uskollisia Isälle ja Pojalle, vai kumarrammeko mieluummin Saatanaa ja hänen edustajaansa, paavinvaltaa. Siksi meidän on tärkeä tietää, mikä on paavikunnan todellinen luonne ja tarkoitus. Siitä saamme totuudenmukaisen kuvauksen kirjasta ”SUURI TAISTELU KRISTUKSEN JA SAATANAN VÄLILLÄ”, luvusta ”Paavikunnan tarkoitus”, kirjoittanut Ellen G. White, Kustannusosakeyhtiö Aikain Wartija Helsinki, painettu vuonna 1920, sivut 682–706:
Protestantit katselevat katolilaisuutta
paljoa suuremmalla suosiolla nyt kuin ennen. Niissä maissa, missä katolilaiset
eivät ole enemmistönä ja missä roomalaisen kirkon puolustajat käyttävät
luontevampia keinoja voittaakseen vaikutusvaltaa, on huomattavissa yhä
lisääntyvä välinpitämättömyys niihin oppeihin nähden, jotka erottavat
reformeeratut kirkkokunnat paavillisesta pappisvallasta. Se mielipide pääsee
valtaan, ettei olekaan niin suurta eroavaisuutta olemassa tärkeimmissä
opinkappaleissa, kuten on luultu, ja jos protestantit puoleltansa tekisivät
muutamia myönnytyksiä, johtaisi se paremmin ymmärtämään roomalaista kirkkoa.
Oli aika, jolloin protestantit panivat suuren arvon omantunnon vapaudelle, joka
oli tullut niin kalliisti ostetuksi. He opettivat lapsiansa kammoksumaan
paavikuntaa ja ajattelivat yhteisen vaikutuksen yrityksenkin roomalaisen kirkon
kanssa olevan epäuskoa Jumalaa kohtaan. Mutta kuinka erilaisia ovatkaan ne
mielipiteet, jotka nyt pääsevät valtaan!
Roomalaiskatolisen opin puolustajat
väittävät roomalaisen kirkon tulleen tahratuksi, ja protestantit ovat
taipuvaisia tunnustamaan tämän väitteen. Monet pitävät vääränä roomalaisen
kirkon tuomitsemista meidän päivinämme niiden ilkitöiden ja julmuuksien mukaan,
jotka olivat sen vallan tuntomerkkejä niinä vuosisatoina, jolloin pimeys ja
tietämättömyys vallitsivat. Kirkon kauhean julmuuden antavat he anteeksi siitä
syystä, että se oli ajan raakuuden seurauksena, sekä väittävät sivistyksen
muuttaneen sen ajatustavan.
Ovatko nämä henkilöt unohtaneet sen erehtymättömyysvaatimuksen,
jota tämä röyhkeä valta on kahdeksan vuosisadan kuluessa esittänyt? Sen sijaan,
että roomalainen kirkko olisi yhdeksännellätoista vuosisadalla hylännyt tämän
vaatimuksen, on se vahvistanut sen suuremmalla jyrkkyydellä kuin koskaan ennen.
Koko Rooma väittää, ettei ”kirkko koskaan ole erehtynyt eikä kirjoitusten
mukaan voi erehtyä,” mitenkä se sitten voi hylätä ne periaatteet, joita se
on menneinä aikoina seurannut?
Roomalainen kirkko ei tule milloinkaan
luopumaan erehtymättömyys-vaatimuksestaan. Kaiken, mitä se on tehnyt
vainotessaan niitä, jotka ovat hylänneet sen uskonkappaleet, luulee se olevan
oikein. Ja eiköhän se uudistaisi samoja tekoja, jos sillä olisi tilaisuutta
siihen? Jos ne esteet, joita maalliset hallitukset nyt asettavat tielle,
poistettaisiin, ja Rooma saisi jälleen entisen valtansa, niin sen välittömänä
seurauksena olisi kirkon hirmuvallan ja vainoomisen elpyminen.
Muuan tunnettu kirjailija on seuraavalla
tavalla lausunut paavillisen papiston asemasta omantunnonvapauden suhteen sekä
niistä vaaroista, jotka uhkaavat erittäinkin Yhdysvaltoja tämän papiston
menestyksen tähden.
”Löytyy useita, jotka tahtovat luulotella kaiken pelon roomalaiskatolisen kirkon suhteen Yhdysvalloissa olevan haaveilua tai lapsellisuutta. He eivät näe tässä opissa mitään vahingollista meidän vapaita laitoksiamme kohtaan; he eivät huomaa mitään onnettomuutta ennustavaa sen kasvamisessa. Mainitkaamme vain muutamia hallituksemme periaatteista roomalaisen kirkon suhteen.
Yhdysvaltain perustuslaki vakuuttaa meille omantunnonvapauden.
Ei mikään ole rakkaampaa eikä tärkeämpää. Paavi Pius IX sanoi
kiertokirjeessään viidestoista elokuuta 1854: 'Ne mahdottomat ja väärät opit
sekä mielettömät lausunnot omantunnonvapauden puolustukseksi ovat turmiollisia
erehdyksiä, joista valtio ennen kaikkea muuta on pelastettava aivan kuin
ruttotaudista!' Kiertokirjeessään kahdeksas joulukuuta 1854 julisti sama paavi
pannaan ne, 'jotka puolustivat omantunnonvapautta ja oikeutta vapaaseen
jumalanpalvelukseen, vieläpä kaikki sellaisetkin, jotka väittävät, ettei
kirkolla ole oikeutta käyttää valtaa.'
Se rauhallinen asema, jota roomalainen kirkko nauttii Yhdysvalloissa, ei todista, että se olisi muuttunut sielultaan ja sydämeltään. Se on suvaitsevainen siellä, missä se on voimaton. Piispa O’ Connors sanoo: 'Uskonnon vapautta suvaitaan ainoastaan siitä hyvästä, ettei voida sen vastakohtaa toteuttaa ilman vaaraa katoliselle maailmalle.' S:t Loisin arkkipiispa sanoi kerran: 'Harhaoppi ja epäusko ovat rikoksia', ja kristillisissä maissa, niin kuin esim. Italiassa ja Espanjassa, joissa kaikki ihmiset ovat katolisia ja missä katolilainen uskonto on maan lain tärkeänä osana, on näistä rikoksista määrätty rangaistuksia niin kuin muistakin rikoksista!’. . .
Jokainen kardinaali, arkkipiispa ja piispa
katolisessa kirkossa vannoo paaville uskollisuuden- ja kuuliaisuudenvalan,
johon kuuluvat seuraavat sanat: ’Harhaoppisia, luopioita ja meidän edellä
mainitun herramme paavin tai hänen jälkeläistensä vastustajia pitää minun vainooman
ja vastustaman viimeiseen hengenvetoon saakka.’”
On totta, että roomalaiskatolisessa
kirkossa löytyy vilpittömiä kristittyjä. Tuhansittain tämän kirkon jäsenistä
palvelee Jumalaa sen valon mukaan, minkä he omistavat, mutta kun heillä ei ole
lupaa lukea Jumalan sanaa, niin eivät he sen tähden tunne totuutta. He eivät
ole koskaan nähneet erotusta elävän ja hengellisen jumalanpalveluksen tai
pelkkien muotojen ja juhlamenojen kiertokulun välillä. Mutta Jumala kohtelee
näitä petollisessa ja harhaoppisessa uskossa kasvatettuja sieluja lempeydellä
ja armeliaisuudella. Hän antaa myös valonsäteiden tunkeutua sen paksun pimeyden
läpi, mikä heitä ympäröi, sekä ilmoittaa totuutensa heille sellaisena kuin se
on Jeesuksessa, ja monet tulevat vielä Hänen kansansa puolelle.
Mutta roomalaiskatolinen uskonto
uskonnollisen järjestelmänsä puolesta ei nyt ole enempää sopusoinnussa
Kristuksen evankeliumin kanssa, kuin se koskaan ennenkään on ollut.
Protestanttiset yhdyskunnat ovat suuressa pimeydessä, muutoin ottaisivat he
vaarin ajan merkeistä. Roomalainen kirkko katselee kauas tulevaisuuteen, ja se
asettaa suunnitelmansa ja järjestää vaikutuksensa sen mukaan. Se käyttää
kaikenlaisia juonia levittääkseen vaikutustansa ja lisätäkseen valtaansa
valmistautuessaan tuliseen ja ratkaisevaan taisteluun maailman herruuden
saavuttamista, vainon palauttamista ja kaiken sen kukistamista varten, mitä
protestantit ovat aikaansaaneet. Katolisuus edistyy kaikkialla. Katsokaa sen
monia kirkkoja ja kappeleita, joiden luku alituiseen lisääntyy
protestanttisissa maissa! Katsokaa, miten kansa suosii sen lukioita ja
seminaareja Amerikassa ja kuinka monet protestanteistakin käyvät niissä! Katsokaa,
miten juhlamenojärjestelmä kasvaa Englannissa ja kuinka monet henkilöt siellä
kääntyvät katolisuuteen! Tämän seikan pitäisi herättää huolta kaikissa, jotka
todella pitävät arvossa evankeliumin puhdasta oppia.
Protestantit ovat suosineet
roomalaiskatolista oppia ja sekaantuneet siihen; he ovat ruvenneet sopimuksiin
ja tehneet myönnytyksiä siihen määrään, että paavilaiset itsekin sitä
ihmettelevät eivätkä voi sitä ensinkään käsittää. Ihmiset sulkevat silmänsä
paavilaisuuden todelliselta luonteelta ja niiltä vaaroilta, millä sen valta
uhkaa heitä. Kansa on herätettävä vastustamaan sen esiin tunkeutumista, mikä on
niin vaarallinen sekä yhteiskunnalle, että uskonnolliselle vapaudelle.
Monet protestantit eivät pidä roomalaista
uskontoa viehättävänä sekä luulevat sen jumalanpalveluksen olevan ikävää ja
sisällyksetöntä juhlamenojen kiertokulkua. Mutta siinä he erehtyvät. Vaikka
paavilaisuus perustuu petokseen, ei se kuitenkaan ole törkeätä eikä
taitamatonta petosta. Roomalaisen kirkon jumalanpalvelus vaikuttaa syvästi
kansaan. Loistava komeus ja juhlalliset juhlamenot lumoavat mielet ja saattavat
järjen ja omantunnon äänen vaikenemaan. Silmät lumoutuvat. Muhkeat kirkot,
kunnioitusta herättävät juhlakulkueet, kultaiset alttarit, jalokivillä
koristetut pyhimysten arkut, tarkoitukseen sopivat maalaukset ja mainiot
veistokuvat vetoovat kauneuden aistiin. Korvat lumoutuvat samalla tavalla.
Soitanto on verratonta. Upeiden urkujen kauniit sävelet, jotka monien
soinnukkaiden äänten yhteydessä kaikuvat sen muhkeiden tuomiokirkkojen
korkeihin holveihin ja pylväskäytäviin, vaikuttavat erittäin mieltä ylentävällä
tavalla.
Tämä ulkonainen komeus, loisto ja juhlallinen jumalanpalvelus, joka vain pettää katuvaisen sielun toivon, on todistus sisällisestä turmiosta. Kristinuskon ei tarvitse heittäytyä sellaisten houkutusten valtaan. Ristiltä lähtevä valo osoittaa totisen kristillisyyden niin puhtaana ja rakastettavana, että ulkonaiset koristukset ainoastaan himmentävät sen oikean arvon. Pyhyys, sävyisä ja hiljainen henki ovat niitä ominaisuuksia, joihin Jumala kiinnittää huomionsa.
Ulkonainen loisto ei ole minään
todistuksena puhtaista ja ylevistä aatteista. Maallismielisillä ja
aistillisilla henkilöillä on usein oivalliset käsitykset taiteesta ja hieno
maku, ja niitä Saatana usein käyttää välikappaleina johdattaaksensa ihmisiä
unhottamaan sielun tarpeet, kadottamaan tulevaisen, kuolemattoman elämän toivon,
kääntymään pois jumalallisen auttajansa luota ja elämään ainoastaan tätä elämää
varten.
Loistava ulkonainen uskonto on kääntymättömälle sydämelle houkutteleva. Roomalaiskatolisen jumalanpalveluksen loistolla ja juhlamenoilla on hurmaava ja lumoava voima, joka pettää monen, niin että luullaan roomalaista kirkkoa itse taivaan portiksi. Kukaan ei ole varma sen vaikutusta vastaan, paitsi se, joka seisoo totuuden lujalla perustuksella ja jonka sydän on Jumalan Hengen uudistama. Tuhannet, joilla ei ole mitään käytännöllistä tietoa Kristuksesta, joutuvat harhaan hyväksymällä jumalisuuden, vaikka heiltä puuttuukin sen voima. Juuri sellaista uskontoa haluaakin suuri yleisö.
