”Jumala meidän kanssamme”

”Tälle on annettava nimi Immanuel, -- Jumala meidän kanssamme.” ”Jumalan kirkkauden tuntemisen valo” nähdään ”Jeesuksen Kristuksen kasvoissa.” Ikuisista ajoista Herra Jeesus Kristus oli yhtä Isän kanssa, Hän oli Jumalan kuva”, ”Hänen suuruutensa ja ylevyytensä kuva, Hänen kirkkautensa säteily”. Tämän kirkkauden ilmaisemista varten Hän tuli maailmaan. Hän tuli tämän synnin pimentämän maan päälle ilmaisemaan Jumalan rakkauden valoa, olemaan Jumala meidän kanssamme”. Siksi Hänestä oli ennustettu: ”Tälle on annettava nimi Immanuel.”

Tulemalla asumaan meidän kanssamme Jeesuksen oli ilmaistava Jumala sekä ihmisille että enkeleille. Hän oli Jumalan Sana, - Jumalan ilmituotu ajatus. Rukoillessaan opetuslastensa puolesta Hän sanoo: ”Minä olen tehnyt Sinun nimesi heille tunnetuksi”, - ”laupias ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa”, - ”että se rakkaus, jolla Sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä”. Mutta Hän ei ilmaissut tätä vain maailmassa eläviä lapsiaan varten. Meidän pieni maailmamme on koko maailmankaikkeuden oppikirja. Jumalan ihmeellinen armon suunnitelma, lunastavan rakkauden salaisuus, on aihe, johon ”enkelitkin halajavat katsahtaa” ja jota he tulevat tutkimaan kautta loputtomien aikakausien. Sekä lunastetut että lankeamattomat olennot tulevat tekemään Kristuksen rististä tutkimustensa ja laulujensa aiheen. Tullaan näkemään, että Jeesuksen kasvoilta loistava kirkkaus on itsensä uhraavan rakkauden kirkkautta. Golgatalta tulevassa valossa nähdään, että itsensä kieltävän rakkauden laki on elämän laki sekä maassa että taivaassa, että rakkaus, ”joka ei etsi omaansa”, on lähtöisin Jumalan sydämestä ja että nöyrässä ja sävyisässä Vapahtajassa ilmenee Hänen luonteensa, joka asuu valossa, jonne ei kukaan taida tulla.”

”Valon enkelien ilona on antaa, antaa rakkautta ja väsymätöntä huolenpitoa langenneille ja epäpyhille sieluille. Taivaalliset olennot koettavat voittaa ihmissydämet; he tuovat tänne pimeään maailmaan valoa taivaan asunnoista; lempeällä ja kärsivällisellä palveluksellaan he vaikuttavat ihmismieleen saadakseen kadotetut Kristuksen kanssa läheisempään yhteyteen, kuin he itse ovat.”

”Koska Jeesus tuli asumaan keskuuteemme, me tiedämme, että Jumala tuntee meidän koettelemuksemme ja ottaa osaa meidän suruihimme. Jokainen Aadamin poika ja tytär voi ymmärtää, että meidän Luojamme on syntisten ystävä.”

”Saatana esittää Jumalan rakkauden lain itsekkyyden lakina. Hän selittää, että meidän on mahdotonta noudattaa sen vaatimuksia. Hän syyttää Jumalaa esivanhempiemme lankeemuksesta ja kaikesta tuskasta, jota se toi mukanaan, ja saa näin ihmiset pitämään Jumalaa synnin, kärsimysten ja kuoleman aiheuttajana. Jeesuksen oli paljastettava tämä petos. Meidän kaltaisenamme ihmisenä Hänen olisi annettava esimerkki kuuliaisuudesta. Tämän vuoksi Hän otti päälleen meidän luontomme ja kävi läpi meidän kokemuksemme.”

”Ihmisenä Kristus pääsi kosketukseen ihmisten kanssa, Jumalana Hän oli yhteydessä Jumalan valtaistuimen kanssa. Ihmisen Poikana Hän antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta; Jumalan Poikana Hän antaa meille voimaa totella.”

”Kristusta kohdeltiin meidän ansiomme mukaan, jotta meitä voitaisiin kohdella Hänen ansionsa mukaan. Hänet tuomittiin meidän syntiemme tähden, joihin Hänellä ei ollut mitään osaa, jotta meidät voitaisiin vanhurskauttaa Hänen vanhurskautensa tähden, johon meillä ei ole mitään osaa. Hän kärsi kuoleman, joka kuului meille, jotta me saisimme elämän, joka oli Hänen. ”Hänen haavainsa kautta me olemme paratut.”

”Saadakseen meidät vakuuttuneiksi järkkymättömästä rauhantahdostaan Jumala antoi ainokaisen Poikansa tulla ihmisperheen jäseneksi ja ikuisesti säilyttää ihmisluontonsa. Tämä on pantti siitä, että Jumala on täyttävä sanansa. ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus.” Jumala otti ihmisluonnon poikansa persoonassa ja vei sen ylös taivaaseen. ”Ihmisen Poika” istuu maailmankaikkeuden valtaistuimella. ”Ihmisen Pojan nimi on ”Ihmeellinen neuvonantaja, väkevä Jumala, Iankaikkisuuden Isä (Kol.1:17), Rauhanruhtinas” (Jes.9:5). MINÄ OLEN on välimies Jumalan ja ihmiskunnan välillä, Hän on yhteydessä kumpaankin. Hän, joka on ”pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu”, ei häpeä kutsua meitä veljikseen (Hebr.7:26; 2:11). Kristuksessa maallinen ja taivaallinen perhe ovat liitetyt yhdeksi. Kirkastettu Kristus on meidän veljemme. Taivas on kätketty ihmisyyteen, ja ihmiskunta lepää ikuisen rakkauden helmassa.”

”Lunastustyö tulee olemaan täydellinen. Paikassa, jossa synti vallitsi, tulee Jumalan armo vallitsemaan vielä runsaampana. Itse maapallo, jota Saatana väittää omakseen, ei tule vain lunastetuksi vaan myös korotetuksi. Meidän pieni maailmamme, joka synnin kirouksen alaisena on ainoa tahra Hänen ihanassa luomakunnassaan, tulee saamaan suuremman kunnian kuin mikään muu maailma Jumalan maailmankaikkeudessa. Täällä, missä Jumalan Poika asui ihmisten keskellä, missä kunnian Kuningas eli, kärsi ja kuoli, täällä kerran kaikki tehdään uudeksi, Jumalan maja on oleva ihmisten keskellä, ”ja Hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat Hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa”. Ja kun lunastetut kautta iankaikkisuuksien vaeltavat Herran valossa, he ylistävät Häntä Hänen sanomattomasta lahjastaan, - joka on Immanuel, ”Jumala meidän kanssamme”.

Kuva, joka sisältää kohteen piha-, puu, talvi, jäätävä

Tekoälyllä luotu sisältö voi olla virheellistä.

”Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, niin katso, tietäjiä tuli itäisiltä mailta Jerusalemiin, ja he sanoivat: ’Missä on se äsken syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet Häntä kumartamaan!”

”Idän tietäjät olivat filosofeja. He muodostivat suuren ja vaikutusvaltaisen luokan, johon kuului jalosyntyisiä miehiä ja joka omisti paljon sekä rikkautta että tietoa. Näiden joukossa oli monia, jotka pettivät herkkäuskoista kansaa. Toiset taas olivat rehellisiä miehiä, jotka tutkivat kaitselmuksen merkkejä luonnossa ja joita kunnioitettiin heidän puhtautensa ja viisautensa tähden. Tällaisia olivat ne viisaat miehet, jotka tulivat Jeesuksen luo.”

”Tietäjät olivat nähneet salaperäisen valon taivaalla sinä yönä, jona Jumalan kirkkaus valaisi Betlehemin kukkulat. Kun valo katosi, ilmestyi näkyviin loistava tähti, joka viipyi taivaalla. Se ei ollut kiintotähti eikä planeetta, ja ilmiö herätti mitä suurinta mielenkiintoa. Tuo tähti oli kaukainen, loistava enkelijoukko, mutta sitä eivät viisaat miehet tienneet. Kuitenkin heistä tuntui, että tuo tähti oli heille erityisen tärkeä. He neuvottelivat pappien ja filosofien kanssa ja tutkivat vanhoja kirjakääröjä. Bileamin ennustus oli kuulunut: ’Tähti nousee Jaakobista ja valtikka kohoaa Israelista’ (4.Moos.24:17). Olisiko tämä outo tähti lähetetty tuon luvatun sanansaattajaksi? Tietäjät olivat iloiten ottaneet vastaan taivaasta tulleen totuuden valon, joka nyt loisti heille kirkkain sätein. Unessa heitä kehotettiin lähtemään etsimään vastasyntynyttä ruhtinasta.”

”Viisaat miehet lähtivät yksin Jerusalemista. Yön varjot lankesivat heidän astuessaan ulos portista, mutta suureksi iloksi he näkivät jälleen tähden, joka ohjasi heidät Betlehemiin. He eivät olleet saaneet mitään sellaista viittausta Jeesuksen alhaiseen syntyperään, kuin paimenille oli annettu. Pitkän matkansa jälkeen he olivat olleet pettyneet juutalaisten johtajien välinpitämättömyyteen ja lähteneet Jerusalemista vähemmän luottavaisina, kuin olivat sinne tulleet. Betlehemissä he eivät löytäneet mitään kuninkaallista vartiota suojaamassa äsken syntynyttä kuningasta. Ei ketään maailman kunnioittamista miehistä ollut Hänen luonaan kunniatervehdyksellä. Jeesuksen kehtona oli seimi. Hänen vanhempansa, koulua käymättömät maalaiset, olivat Hänen ainoat vartijansa.”

”Niin he menivät huoneeseen ja näkivät lapsen ynnä Marian, Hänen äitinsä. Ja he lankesivat maahan ja kumarsivat Häntä. ” Jeesuksen halvan muodon takana he tunsivat jumaluuden läsnäolon. He antoivat sydämensä Hänelle, Vapahtajalleen, ja sitten he ottivat esiin lahjansa: ’Kultaa ja suitsuketta ja mirhaa’. Millainen usko heillä olikaan! Näistä idän viisaista olisi voitu sanoa kuten myöhemmin roomalaisesta sadanpäämiehestä: ’En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa’ (Matt.8:10).”

Rakas lähimmäisemme, tässä sinulle poimintoja Jeesuksen I tulosta maailmaamme pelastamaan Ellen G. Whiten kirjasta ”Aikakausien Toivo”. Nyt Jeesus on tulossa II kerran, hakemaan pelastettunsa taivaskotiin.


 

 

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Otsikko 1 Pelastuskokemukseni